W styczniu 2024 r. Zespół „Łowcy Czasu” przeprowadził wśród uczniów zaproszonych do projektu szkół, ankietę: „Oszczędzając czas, zyska każdy z nas”. Projekt realizowany w ramach „Zwolnieni z Teorii”. W ankiecie wzięło udział 1296 respondentów. | |
90% stanowili uczniowie szkół podstawowych, pozostałe 10% uczniowie szkół średnich. Podział ze względu na płeć był równy, po 50%. Wyniki:1. Ponad połowa badanych w ciągu dnia przeznacza do 8 godzin na pracę i naukę. 11% zadeklarowało, że spędza na tym ponad 10 godzin. 2. Ponad 80% badanych na obowiązki domowe przeznacza do 2 godzin dziennie. 3. Prawie 40% badanych przeznacza dziennie 2-4 godziny na odpoczynek, a 30% na rekreację ma czas do 2 godzin. 4. 74% badanych uważa, że zarządzanie czasem jest ważne i bardzo ważne. 5. 72% badanych uważa, że umie zarządzać swoim czasem, podczas gdy pozostała część 28% twierdzi, że tego nie umie. 6. 72% badanych uważa, że często i bardzo często używa technologii w pracy i nauce. 7. 86% badanych wykorzystuje technologie w wolnym czasie. Zaledwie 14% ten czas spędza inaczej. 8. Prawie połowa badanych określa swoją produktywność jako średnią. Bardzo wysoko 10%, a bardzo nisko 2%. 9. 35% badanych określa jakość swojego odpoczynku wysoko, ale już 33% jako średnio. 10. Stres często i bardzo często odczuwa ponad połowa badanych. Odpowiedzi rzadko i nigdy to niecałe 20%. 11. 65% badanych odczuwa zmęczenie często i bardzo często. Odpowiedzi rzadko i nigdy to 9%. 12. Prawie 60% badanych odczuwa brak kontroli nad swoim czasem, czasami, ale rzadko. 13. 84% badanych uważa, że zarządzania czasem można się nauczyć. 14. 40% badanych uczy się zarządzania czasem od rodziny, tylko 9% ze szkoły. Ciekawa odpowiedź to: inne źródła, które stanowią 24%. 15. Zdecydowana większość, bo aż 84% nie zna żadnych kursów, szkoleń, książek dotyczących zarządzania czasem. 16. Ponad połowa badanych planuje wieczorem zadania na kolejny dzień. Jednocześnie 45% tego nie robi. 17. 56% badanych przeznacza godzinę tygodniowo na planowanie. 18. Ponad 60% badanych nie używa żadnych narzędzi do planowania. 19. Tylko 23% badanych posługuje się harmonogramem. 20. Ci, którzy mają harmonogram przestrzegają go w 30%. 21. Najczęściej stosowaną techniką zarządzania czasem jest planowanie 26%. 22. Największym wyzwaniem dla badanych jest przesuwanie zadań na później 26% oraz rozproszenie przez wielozadaniowość 15%. 23. Technikę Pomodoro zna 36% badanych. 24. Ważnymi korzyściami z zarządzania czasem dla badanych jest: większa ilość czasu na hobby i rozrywkę 20%, poprawa wyników w nauce 19% i zmniejszenie stresu 16%.
Wnioski:65% badanych uczniów w ciągu dnia przeznacza do 8 godzin na pracę i naukę. Pozostała część ponad 8 godzin. 74% badanych uważa, że zarządzanie czasem jest ważne i bardzo ważne. Technologie w pracy i odpoczynku wykorzystuje zdecydowana większość badanych. Stres odczuwa ponad połowa badanych, a zmęczenie jeszcze więcej bo 65%. W zdecydowanej większości badani uważają, że zarządzania czasem można się nauczyć. Jednocześnie taka sama liczba nie zna żadnych kursów, szkoleń, książek dotyczących zarządzania czasem. Warto tu popracować. Dobrym miejscem byłaby szkoła. Ponad połowa nie planuje swojego dnia. Ci, którzy posiadają harmonogram przestrzegają go częściowo. Największe wyzwanie dla badanych to przesuwanie zadań na później i wielozadaniowość. Ważne i oczekiwane korzyści z umiejętnego zarządzania czasem dla badanych to: większa ilość czasu na hobby i rozrywkę, poprawa wyników w nauce i zmniejszenie stresu. Zalecenia:Przeprowadzenie kampanii społecznej na temat zarządzania czasem, skierowanej do uczniów i ich rodzin, w celu zwrócenie uwagi na tę ważną kwestię i edukowania. Zaangażowanie do projektu szkół, instytucji, społeczności lokalnej, aktywizacja młodzieży. Przeprowadzenie szkolenia w szkołach z wykorzystaniem materiałów przygotowanych ze specjalistami w dziedzinie pedagogiki i psychologii. Udostępnienie materiałów szkoleniowych online, dla wszystkich zainteresowanych poprzez stronę: https://naszczas.my.canva.site/ Rozpropagowanie idei świadomego gospodarowania czasem i zarządzania swoim życiem. Oczekiwaną, pozytywną zmianą będzie wzrost świadomości beneficjentów projektu. Poznają oni praktyczne wskazówki, techniki i narzędzia. Oficjalni beneficjenci projektu to nastoletni uczniowie, ale również dorośli mieszkańcy dzięki kampanii reklamowej będą mogli online poszerzyć swoją wiedzę z zarządzania, która jest uniwersalna. Motto projektu: ,,Oszczędzając czas, zyska każdy z nas”.
|