Trzynastego lutego, punktualnie o 19.15 w budynku Trybuny Głównej na terenie MOSiR rozpoczęło się spotkanie z mieszkańcami Ząbek, Marek i okolic z przedstawicielami GDDKiA oraz firmy JACOBS – głównego wykonawcy projektu drogi ekspresowej S17. | |||||||||
W pierwszej części spotkania została przedstawiona koncepcja drogi S17 na odcinku Marki-Rembertów i jej alternatywne warianty:
Czerwony – zachodni (bliżej Ząbek) i Zielony – wschodni (bliżej Zielonki). Oba warianty mają dwie alternatywy na połączenie z drogami wojewódzkimi 631 (ul. Piłsudskiego, Żołnierska) lub 634 (ul. S. Wyszyńskiego) w okolicach ronda na skrzyżowaniu tych dwóch dróg. W obu przypadkach będzie to jedyne bezpośrednie połączenie, komunikujące mieszkańców Ząbek z trasą S17.
Pierwszy (jak się okazało w dyskusji - lepszy dla mieszkańców Ząbek) ze skrzyżowaniem na drodze 634 pomiędzy rondem (631/634), a linią kolejową. Drugi (gorszy dla mieszkańców Ząbek) ze skrzyżowaniem na drodze 631 na wysokości ulicy Szwoleżerów. Wariant pierwszy oddala od Ząbek i eliminuje z drogi 631 skrzyżowanie, które na pewno będzie wpływało na ciągłość ruchu. Mocno ostatnio komentowany problem unikalnej w skali świata rybki, Strzebli Błotnej, występującej w tym terenie, zostanie zneutralizowany w obu wariantach, „czerwonym” i „zielonym”. Omijają one teren jej występowania. Pogłoski o występującym w regionie Żółwiu Błotnym nie zostały potwierdzone i zostały pozostawione bez komentarza. Nagłośniony przez serwis www.historiazabek.pl temat zabytkowego przepustu pod starą wąskotorową linią kolejową został pozytywnie przez przedstawicieli firmy projektowej zaopiniowany i nie wyrażono jakichkolwiek problemów z takim usytuowaniem przedłużenia ulicy Kolejowej aby nie kolidowała ona z zabytkowym przepustem. W drugiej części jednym z pierwszych wniosków było kompleksowe potraktowanie całego projektu (uwzględniające lokalne ciągi komunikacyjne) i wyeliminowanie skrzyżowań z drogami 631 i 634, a co za tym idzie stworzenie bezkolizyjnych węzłów. Odzew był mizerny. "Na tym etapie jest to tylko koncepcja, a droga 631 i 634 jest w zarządzaniu Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich" - odpowiada przedstawicielka firmy JACOBS. Miejmy nadzieję, że jednak firma projektująca S17 będzie bardziej współpracować z MZDW. Uzyskaliśmy również informację, że niezależnie nowo projektowana droga 631 ma mieć nad magistralą kolejową W-wa Wileńska - Tłuszcz wiadukt. Informacja bardzo pozytywna, bo przejazd kolejowy generuje czasami poważne spowolnienie ruchu. Ulica Kolejowa w Ząbkach będzie łączyła się z drogą 631 w okolicy tego właśnie wiaduktu. Kolejne spotkanie „Konsultacje Społeczne” będą przeprowadzane w ramach Postępowania Administracyjnego przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Przedstawiciele firmy projektowej JACOBS proszą o przesyłanie uwag do 25 lutego. Wniosek do GDDKiA Prezentacja pdf całego odcinka Marki-Zakręt Poniżej duże mapy koncepcji trasy: Ogólna koncepcja - kilka wariantów Węzeł S17 - S8 Węzeł S17 - S8 Połączenie z drogą 631 przy wariancie Czerwonym Połączenie z drogą 631 przy wariancie Zielonym Połączenie z drogą 634 przy wariancie Czerwonym Połączenie z drogą 634 przy wariancie Zielonym |